Недовго грала музика для вітчизняних автовласників. Нівельована в 2012 році система обов’язкової перевірки транспортних засобів сьогодні повертається у «модернізованому та сучасному» вигляді. Головною причиною скасування закону про обов’язковий техогляд ТЗ була тотальна корумпованість органів виконання процедури, та й, звісно, самої процедури також. То чому ж сьогодні цей «привид корупції», як його вже охрестили власники авто, повертається в Україну знову?

Причини повернення

Мотивом повернення системи обов’язкового техогляду ТЗ стали, як вважають, вимоги Європейської інтеграції України. Країни Євросоюзу використовують цей механізм відсіювання ТЗ неналежного стану, тому й наша країна має ставати на одну стежку з усіма. Але чи доречною є постійна перевірка транспортних засобів у площині вітчизняних реалій? Коли переважна частка автомобілів має вік понад 15-20 років, та перевищені рамки лише одного показника пробігу, якщо відштовхуватися від європейських стандартів.

Законодавча база для нового техогляду

Власне, через не найкращі асоціації з боку водіїв, ця перевірка тепер навіть інакше називатиметься. А саме - обов’язковий технічний контроль (ОТК). Тепер щодо підстав. Законопроект під номером 7317 вказує на внесення змін до низки законів щодо безпеки експлуатації колісних ТЗ у рамках угоди асоціації між Україною та Євросоюзом. Отже, Міністерство інфраструктури справді запроваджує ОТК, й назад шляху немає. Тож не завадить ознайомитися з умовами законопроекту, а саме з тими його пунктами, що стосуються безпосередньо нас із вами.

В яких випадках та ким буде проводитися ОТК?

Найпершою категорією власників колісних авто, які підпадають під дію нового законопроекту, стануть міжнародні перевізники. Такі транспортні засоби мають бути обладнані тахографами та засобами лімітування спідометру.

Наступними на черзі стануть внутрішні підприємства та підприємці, що займаються перевезенням пасажирів. Вони також підлягають обладнанню тахографами та іншими засобами моніторингу.

Загалом, до початку 2021 року на потік обов’язкового технічного контролю мають стати усі власники автомобілів та мотоциклів в Україні, у тому числі й ТЗ некомерційного використання. Усі вони будуть перевірятися у випадках:

  • реєстрації або перереєстрації ТЗ;
  • зміни власника;
  • виїзду за кордон.

Попередньо відомо, що проводити ОТК будуть комерційні організації, що пройдуть авторизацію в НААУ (Національне агентство з акредитації України). Строк дії обов’язкового технічного контролю залишається незмінним, як це було до 2011 року, тобто 2 роки.

Власників запевняють, що процедура буде в обов’язковому порядку фіксуватися фотокамерою, що стане запобіжним механізмом для фіктивних та корупційних змов між власником та виконавцем.

Питання, що виникають одразу

Найбільший подив та невдоволення у багатьох автовласників викликають настільки жорсткі умови проведення позапланового ОТК. Справді, навіщо проводити техогляд авто вдруге на рік, якщо причина лише у зміні його власника? А що робити тим людям, хто по службовим обов’язкам мають по декілька разів на рік виїжджати за кордон? Їм по 3-4 рази на рік проходити одну й ту ж процедуру, займати час та витрачати гроші?

Логічним чином постає теорія, що для багатьох людей набагато зручніше буде договірним шляхом отримати талон, аніж проходити процедуру в повному обсязі. Й ця теорія може легко реалізувати себе на практиці. В черговий раз активуючи корупційну комірку, що прихована в даному законопроекті.

Запобігання корупції

Окрім вищезгаданого фотоконтролю, переслідування корупційної складової буде здійснюватися за допомогою фінансових та організаційних методів впливу. Хабарництво та фіктивне проведення ОТК підводить експерта під штраф у розмірі 150-200 мінімальних зарплат. При повторному виявленні порушень виконавець буде позбавлений права проведення ОТК на строк до 5 років.

Що буде перевірятися?

ОТК означає інструментальну, органолептичну та візуальну перевірку рульового керування та системи гальм, приладів сигнального освітлення, коліс та шин, газобалонного обладнання авто та інших елементів, що вливають на рівень безпечності ТЗ.

Що не підлягає перевірці?

Обов’язковий технічний контроль не потрібен колісним ТЗ, максимальна швидкість пересування який становить не вище 25 км/год та ТЗ, об’єм двигуна яких не перевищує 125 см. куб. Крім того, ОТК не підлягають спортивні автомобілі, колісні трактори з максимальною швидкістю 40 км/год, аграрна техніка та дипломатичні ТЗ. Остання група особливо зацікавлює та викликає питання з точки зору безпеки та неупередженості.